سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/5/12
6:0 عصر

رژیم اسرائیل به دنبال بهرهبرداری از تحولات منطقه

بدست فاضل در دسته

در بحبوحه تغییرات خاورمیانه و طوفان بهار عربی که سراسر دنیای عرب را در نوردیده و برای هیچ جا استثنائی قائل نشده، تغییر و تحولاتی در اسرائیل رخ داده است که به ادعای مقام‌های تازه روی کار آمده این رژیم در راستای بهره‌برداری از این تحولات صورت گرفته است. یکی از این تغییرات انتصاب سخنگوی جدید ارتش اسرائیل است که در بدو آغاز به کارش در جمع خبرنگاران اظهارات در خور توجهی بر زبان رانده است. یوآف مُردخای، اذعان می‌کند که اسرائیل تلاش می‌کند از اتفاقات و تحولاتی که در خاورمیانه به ویژه در سوریه رخ می‌دهد نهایت استفاده یا به تعبیری سوء استفاده را ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف به نقل از روزنامه عبری یسرائیل هایوم، مردخای درباره معاهده اسرائیل با کشورهای مصر و اردن گفت: «تلاویو همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که خللی در معاهده‌های امضا شده با اردن و مصر وارد نیاید. ما کاملا آگاهیم که سازمان‌ها و حکومت‌های جدیدی که در مصر و دیگر کشورهای عربی بر سر کار می‌آیند چقدر بر سر نزدیکی سیاسی و اقتصادی با تلاویو حساسند و تلاش دارند راه دولت‌های گذشته را پیش نگیرند.»

وی درباره تحولات سوریه نیز گفت: «ما به دقت تحولات سوریه را زیر نظر داریم و می‌دانیم که ارتش در تسلط بر تظاهرکنندگان ضعف دارد. به ویژه لحظه‌ای که دیدیم پرچم‌های ایران و حزب الله را در قلب پایتخت سوریه آتش زدند و ارتش نتوانست کاری بکند. ما می‌دانیم که روابط دو ملت سوریه و ایران رابطه‌ای عمیق و ریشه‌ای است، آیا واقعا تحولی در این زمینه رخ داده یا این ضعف ارتش و پلیس سوریه است که نتوانسته جلوی این گونه کارها را بگیرد یا این که واقعا اتفاقاتی در شرف وقوع است؟»

مردخای که تصمیم گرفته بود کنفرانس مطبوعاتی خود را به زبان عربی برگزار کند و مدعی شد که این کار را به احترام آغاز ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد و در کنفرانس مطبوعاتی‌اش خبرنگاران شبکه‌های الجزیره، ال‌بی‌سی لبنان و تلویوزیون اردن نیز حضور داشتند درباره آینده روابط تلاویو با کشورهای عربی گفت: «ما شاهد تولد نظام‌های دموکراتیک جدید در جهان عرب هستیم و بر اهمیت حفظ توافق‌نامه‌های صلح با اردن و مصر نیز کاملا واقفیم. درباره اتفاقی که در ماه سپتامبر خواهد افتاد نیز باید بگویم تلاش می‌کنیم که از صدور قطعنامه تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل جلوگیری کنیم و برای این کار نیز تلاش داریم با رهبران عرب در تماس باشیم تا نظراتمان را در این زمینه به اطلاع آنها برسانیم و قانعشان کنیم.»

مردخای که این جلسه را به همراه ژنرال موتی الموز، رئیس اداره امور شهری اسرائیل برگزار کرده بود، همچنین پیش‌بینی کرد که در ماه سپتامبر اتفاق خاصی رخ ندهد و گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های ما نیازی به آماده‌باش نیروهای ذخیره وجود ندارد اگر چه اسرائیل برای همه سناریوهای احتمالی آماده است.»

وی همچنین گفت: «استراتژی ارتش اسرائیل این است که کاری کند محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیلی مجددا پشت میز مذاکره باز گردند ولی اگر جایی احساس شود که امنیت اسرائیل در خطر است، قطعا وارد عمل خواهیم شد.»

سخنگوی جدید ارتش اسرائیل درباره تیراندازی که در مرز لبنان و اسرائیل هفته پیش رخ داد نیز گفت: «سوء تفاهمی میان ارتش اسرائیل و ارتش لبنان در مناطق مرزی رخ داد و با هشدارهای نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان موسوم به یونیفیل نیز مواجه شدیم، ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم حدود مرزی لبنان را زیر پا بگذاریم و این منطقه مرزی میان دو طرف آرام و ایمن خواهد ماند.»

در همین رابطه درباره اظهارات یوآف مردخای، روزنامه عبری گلوبز، این گونه تحلیل کرده است که تلاویو بر این اعتقاد است که تحولات منطقه تماما به ضرر اسرائیل نیست چرا که در بحبوحه این تحولات کشورهایی در حال شکل گرفتن هستند که روابط خوبی با اسرائیل دارند و اسرائیل امیدوار است که بتواند در سایه گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با آنها اوضاع را به نفع خود تغییر دهد، مثل استقلال کشور سودان جنوبی که از قبل از استقلال روابط بسیار عمیقی با اسرائیل داشته است. همچنین سفر اخیری که هیئتی از سوی معمر قذافی از لیبی به تلاویو آمد و خواستار کمک و گسترش روابط با اسرائیل شد که نشان می‌دهد تحولات منطقه آن گونه هم که تصور می‌شد تماما به ضرر اسرائیل نیست.

یوآف مردخای متولد اول مارس 1964 در شهر بیت‌المقدس است و تحصیلات خود را نیز در همان شهر به پایان رسانده است. در سال 1982 وارد ارتش اسرائیل شده و در واحد 51 هنگ جولانی به فعالیت نظامی پرداخته است. در سال 2001 فرمانده واحد ارتباطات و هماهنگی نوار غزه شد و در سال 2007 نیز ضمن ارتقای درجه رئیس اداره امور شهر کرانه باختری شد. در حال حاضر نیز به سمت سخنگوی ارتش اسرائیل انتخاب شده است.